اخبار سیاسی اردبیل

اردبیل ۳۴۵ هزار تن تولیدات دامی دارد

اردبیل-345-هزار-تن-تولیدات-دامی-دارد
نوبخت اژدری در جریان بازدید از روند فعالیت‌های دامپزشکی در کشتارگاه‌های طیور اردبیل اظهار کرد: اردبیل ۳۴۵ هزار تن تولیدات دامی دارد
712views

اردبیل ۳۴۵ هزار تن تولیدات دامی دارد

نوبخت اژدری در جریان بازدید از روند فعالیت‌ها و نظارت‌های دامپزشکی در کشتارگاه‌های طیور اردبیل اظهار کرد: هفته دامپزشکی را به فعالان این عرصه که در حفظ سلامت مردم و تأمین امنیت غذایی تلاش می‌کنند، تبریک گفته و امیدواریم همه این تلاش‌ها به بهبود فرآیند تولید و ارتقای سلامت عمومی منجر شود.

وی تصریح کرد: استان اردبیل چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند که از این تعداد 345 هزار تن محصولات حوزه دامپروری و مختص دام و طیور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در استان اردبیل یک‌هزار و 400 واحد صنعتی فعال وجود دارد که در بخش دامداری و مرغداری با تولید و عرضه محصولات متنوع در قالب کشتارگاه‌های مجهز و صنعتی سعی بر تأمین نیازمندی مردم در بخش فرآورده‌های خام دامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: میزان تولید محصولات دامی و دامپروری در استان اردبیل بالغ بر ۳۴۵ هزار تن است.

اژدری به فعالیت 466 هزار کلنی زنبور عسل و راه‌اندازی واحدهای متنوع صنعتی و نیمه صنعتی فرآوری محصولات لبنی اشاره کرد و افزود: سعی ما بر این است تا یاریگر مجموعه دامپزشکی استان در حفظ سرمایه‌های ملی به ویژه بهداشت و سلامت عمومی مردم و ارتقای این شرایط با اقدامات پیشگیرانه در حوزه کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سطح دنیا یک‌هزار و 700 بیماری در بخش دام و طیور شناسایی شده که 832 مورد از آنها مشترک بین انسان و دام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: 60 درصد بیماری‌های عفونی از طریق انتقال حیوان به انسان بروز می‌کند و 25 درصد تلفات انسانی در دنیا نیز ناشی از بیماری‌های مشترک دام و انسان است.

اژدری بیان کرد: ما به دنبال تأمین امنیت غذایی و تحقق شعار سلامت محوری در این حوزه هستیم و سعی ما بر این است تا بستر یک حرکت مناسب و مطلوب را در ارتقای سلامت افراد جامعه مهیا کنیم.

وی همسایگی کشورمان را با 15 کشور هدف یادآور شد و تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از این کشورها مدیریت حوزه بهداشت با ضعف و کاستی روبه‌رو است و اگر دامپزشکان ما به حال آماده‌باش در نیامده و مراقبت‌های لازم را انجام ندهند ما با گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام روبه‌رو می‌شویم.

اژدری به کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی در استان در یک سال اخیر شاره کرد و گفت: 25 درصد تولیدات در حوزه دام متأثر از شرایط حفظ سلامتی و ارتقای مبانی در این بخش است که قطعا نتایج سودمندی را نیز به همراه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برای 180 کشور دنیا در بحث صادرات محصولات خام دامی باید گواهی دامپزشکی تأیید و ارائه شود که این امر نشان از اهمیت کار فعالان این بخش است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کشور ما در اکثر حوزه‌ها تأمین‌کننده نیاز داخلی است و به رغم سوءتغذیه میلیاردها انسان در سطح جهان، در ایران تأمین و عرضه مواد غذایی سالم به عنوان یک رویکرد مهم مورد توجه و دقت نظر بوده است.

در این بازدید رئیس نظام دامپزشکی استان اردبیل نیز اضافه کرد: دامپزشکان انتظار عملیاتی شدن ماده 19 قانون دامپزشکی را دارند تا حق و حقوق آنها در حوزه نظارت‌های فنی نادیده گرفته نشود.

فرزاد جامعی ضرورت پوشش بیمه‌ای اعضای نظام دامپزشکی را یادآور شد و بیان کرد: در کنار حل این مشکل، باید نارسایی‌های اعضا در حوزه صدور خدمات تخصصی مورد توجه قرار گرفته و در بحث مقابله با بیماری‌های مختلف نیز خود دامپزشکان علیه این بیماری‌ها واکسینه شده تا چالشی در این بخش به وجود نیاید.

وی به تعدد تغییرات مدیریتی و بازنگری در قوانین اشاره کرد و ادامه داد: نظام دامپزشکی استان در کنار اداره کل دامپزشکی سعی می‌کند تا در بحث صدور پروانه‌های اماکن دامی و فعالان این بخش به صورت تسهیل‌گر ورود پیدا کرده و بسیاری از موانع و مشکلات را برطرف کند.

رئیس نظام دامپزشکی استان اردبیل همراهی پنج انجمن صنفی و مساعدت مسئولان امر را در گره‌گشایی از مشکلات به وجود آمده یادآور شد و گفت: تلاش بر این است تا در ابعاد مختلف یاریگر فعالان حوزه دامپزشکی در استان باشیم.

منبع: اردبیل ۳۴۵ هزار تن تولیدات دامی دارد

ثبت پاسخ