اردبیل گردیخلخال

خلخال کجاست

خلخال کجاست؟ همه چیز در مورد شهر گردشگری و زیبای خلخال
شهر زیبای خلخال کجاست؟ خلخال یکی از شهرهای با سابقه تاریخی ایران می باشد که به دلیل آب و هوا و طبیعت بکر سالانه مقصد بسیاری از گردشگران است
1.8kviews

خلخال یکی از شهرهای بزرگ اردبیل است. نام قدیمی این شهر هیرو می باشد و نام این شهر بعد از انقلاب اسلامی به خلخال تغییر کرد. مرکز شهر خلخال، هرو آباد نام داشت که آن نیز به خلخال تغییر نام داد. شهر خلخال اقلیم خاصی دارد و شرایط آب و هوا دائم در حال تغییر است و به همین دلیل به این شهر “خال خال” می گفتند که طی زمان به خلخال تغییر نام داده است.

مردم در شهر خلخال به باغداری، کشاورزی، دامداری و تولید عسل مشغول هستند. این محصولات توسط دست فروشان بین راهی و کنار محله ها به کیفیت بالا و قیمت های مناسب به فروش می رسند. از محصولات کشاورزی این استان می توان به برنج، گندم، حبوبات و میوه ها اشاره کرد. در ادامه برای پاسخ به سوال خلخال کجاست اطلاعات جالب و کاملی را از این شهر زیبا و تاریخی آورده ایم. با ما همراه باشید.

خلخال کجاست؟

در پاسخ به سوال خلخال کجاست باید بگوییم خلخال بعد از اردبیل دومین شهرستان بزرگ استان اردبیل است. خلخال از سه طرف در میان شهرستان های تالش در استان گیلان، میانه در آذربایجان شرقی و طارم در استان زنجان قرار گرفته است. نام قدیمی شهر خلخال، هیرو می باشد.

اگر قصد سفر به خلخال را دارید، بهترین زمان سفر را در مقاله بهترین زمان برای سفر به خلخال ببینید.

زبان غالب مردم خلخال

زبان مردم خلخال

در بررسی سوال خلخال کجاس باید با فرهنگ مردم این منطقه نیز آشنا شویم و زبان بومی آنها را بشناسیم. اکثر مردم خلخال به زبان ترکی آذری صحبت می کنند، اما بخشی از جمعیت شهرهای اطراف آذربایجان به زبان تاتی یا کردی کرمانجی نیز صحبت می کنند. زبان تاتی خیلی شبیه زبان های گیلکی و تالشی است و در واقع ترکیبی از این دو زبان است. زبان تاتی در بخش هایی از شاهرود و همچنین روستاهای کرنقو کجل رواج دارد. از زبان های دیگر این ناحیه می توان به زبان هرزندی اشاره کرد.

یکی از میراث فرهنگی جالب شهر خلخال که البته به ثبت نرسیده است می توان به قاعده زبان ترکی اشاره کرد. این کتاب توسط میرزا فضلعلی خلخالی در سال 1289 نوشته شده است. نسخه خطی این کتاب که به دستور زبان ترکی شناخته می شود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگه داشته می شود، اما نسخه چاپی آن توسط انتشایات یاران در شهر تبریز به چاپ رسیده است.

برای آشنایی با شهر گردشگری مشگین شهر، یکی دیگر از توابع استان اردبیل، و جاذبه های گردشگری آن روی لینک جاهای دیدنی مشگین شهر کلیک کنید.

آب و هوای خلخال

آب و هوای خلخال

تا اینجای این مطلب از لحاظ جغرافیایی متوجه شدید که خلخال کجاست. حال به آب و هوای این منطقه می پردازیم. خلخال در واقع یک منطقه کوهستانی است. شهر زیبای خلخال دارای پوشش گیاهی سرسبزی در دامنه های شرقی است. تابستان ها هوا در خلخال معتدل و زمستان ها کاملا سرد است. این شهر نزدیک تالش قرار دارد که ارتفاعات سرد و پربرفی دارد. زمستان خلخال بیش از 5 ماه طول می کشد و عمدتا همراه با بارش برف سنگین است. قسمتی از شهر خلخال که کنار رود قزل اوزن قرار دارد در فصل تابستان معمولا گرم و مرطوب است.

اگر در فصول گرم سال به خلخال در اردبیل سفر می کنید، به احتمال بالا به فکر آب تنی در مجموعه های آب درمانی سرعین نیز می باشید. برای اسکان در شهر سرعین می توانید از مقاله بهترین هتل های سرعین کمک بگیرید.

سوغات خلخال

سوغات خلخال

این که خلخال کجاست ما را با نوع سوغات و صنایع دستی این منطقه آشنا می کند. شهرستان خلخال بافت سنتی و جمعیت روستایی خود را تا حد زیادی حفظ کرده و می توان گفت نیمی از مردم خلخال در روستاها زندگی می کنند. از همین رو خیلی از انواع سوغات خلخال مربوط به محصولات تولیدی در همین روستاهاست. از جمله این محصولات می توان به فرآورده های لبنی، عسل و نان های محلی روغنی اشاره کرد. اما از میان این همه معروف ترین و شناخته شده ترین سوغات خلخال همان عسل است که در تمام خلخال در دسترس می باشد.

در سفر به اردبیل حتما سری هم به چشمه های آبگرم این استان خواهید زد. برای آشنایی با مجتمع های آب درمانی این شهر به مقاله بهترین آبگرم های اردبیل مراجعه کنید.

صنایع دستی خلخال

صنایع دستی خلخال

صنایع دستی خلخال نیز عمدتا صنایعی می باشند که مربوط به روستاهای اطراف و از سنت های قدیمی این شهر می باشند. از جمله این صنایع می توان به فرش ابریشم، گلیم، صنایع چوب، جاجیم، جوراب پشمی و … اشاره کرد. از آنجایی که این منطقه یک منطقه سرد کوهستانی است، صنایع دستی این منطقه نیز به طور طبیعی بیشتر مربوط به محصولات بافتنی ها و گلیم ها و فرش هایی است که در طول تاریخ مردم این منطقه را در برابر سرما حفظ می کرده است.

یکی از صنایع دستی بومی خلخال که حتی در جهان معروف است جاجیم می باشد. جاجیم با مواد اولیه شامل کاموا، نخ کتان، ابریشم و توسط دو یا سه نفر بافنده به صورت همزمان انجام می شود. جاجیم های که رنگ های مختلف و نقوش و الگو روی آن بافته می شود وقت بیشتری می برد و گران تر است.

اگر ساکن اردبیل هستید حتما برای اوقات فراقت برنامه ریزی کرده اید. اگر به ورزش علاقه دارید و به دنبال یک باشگاه ورزشی خوب در اردبیل هستید به لینک بهترین باشگاه بدنسازی بانوان اردبیل مراجعه کنید.

غذاهای سنتی خلخال

غذاهای سنتی خلخال

شهر خلخال غذاهای سنتی متنوعی دارد. توصیه می کنیم اگر به این شهر زیبا سری می زنید حتما این غذاهای محلی را امتحان کنید. از جمله غذاهای معروف شهر خلخال می توان به آش رزین و آش دوغ اشاره کرد. دیگر غذاهای محلی خلخال شامل آش کشک، باسترما پلو، اریشه، یارما پلو و آش میوه می باشند.

هیچ چیز لذت بخش تر از خورد غذاهای کبابی اردبیل با گوشت تازه گوسفندی و عطر و بویی که 7 خانه آن طرف تر پیچیده نیست. اگر در عبور از شهر اردبیل قصد رفتن به رستوران های این شهر را دارید حتما به مقاله بهترین رستوران اردبیل مراجعه کنید.

آداب و رسوم مردم خلخال

آداب و رسوم مردم خلخال

خیلی از آداب و رسوم مردم خلخال خاص خود این منطقه است. حتما یادتا هست که گفتیم خلخال کجاست. از آنجایی که این شهر یکی از شهرستان های اردبیل است که بافت روستایی خود را حفظ کرده، استفاده از لباس محلی در این شهر نیز معمول است. لباس محلی این منطقه نیز همان لباس محلی ارس باران و ایل شاهسون است. این لباس ها شامل کت و شلوار و کلاه گیلکی یا کلاه کپی است. زنان این منطقه نیز لباس هایی با طرح گل های مختلف و رنگارنگ و شاد به تن می کنند. لباس این زنان شلوار گشاد، پیراهن های گلدار، جلیقه و روسری یا چارقد است.

چهارشنبه سوری در خلخال به شکل جالب و متفاوتی برگزار می شود. در این شب خانواده های عروس که نخستین سال نامزدی آنهاست یک سینی شامل هدایا، شیرینی و گل به خانه داماد می برند.یکی از آداب جالب مردم این شهر تکم گردانی است. تکم گردانی یک نمایش عروسکی است که چند هفته قبل از عید نوروز آغاز می شود و مراسم عروسک گردانی با ساز و آواز اجرا می شود. از غذاهای خاصی که در این شب پخته می شود می توان به سبزی پلو با ماهی، شش انداز و شیربرنج اشاره کرد.

در شهر خلخال میراث بسیاری وجود دارد که حتی به ثبت نیز نرسیده اند اما نشان از سابقه تاریخی و قدمت این شهر دارند.

اردبیل شهر بزرگ و زیبایی است و رستوران ها و کافی شاپ های بسیاری دارد. اگر در سفر به اردبیل زمانی را هم به اردبیل گردی اختصاص داده اید، برای گذراندن وقت در کافه های این شهر به لینک بهترین کافی شاپ های اردبیل مراجعه کنید.

جاذبه های گردشگری مردم خلخال

جاذبه‌های گردشگری خلخال

مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری خلخال کجاست؟ شهر خلخال یک شهر در منطقه ای کوهستانی و سرسبز و با میزان بارش بالا می باشد و به همین دلیل جاذبه های طبیعی گردشگری این شهر بسیار است. از جمله این مکان های دیدنی می توان به چشمه میرعادل، امامزاده سید دانیال، جاده زیبا و مه آلود اسالم به خلخال، امامزاده سید ابراهیم خمس، مقبره سید حمزه روستای لرد و … اشاره کرد.

یکی از مناطق گردشگری زیبای خلخال منطقه گردشگری ازناو است که در جنوب این شهر قرار دارد و شامل چشمه ای با آب شیرین و گوارا و همینطور باغ هایی چشم نواز است که هر ساله پذیرای میهمانان و گردشگرانی از سراسر ایران می باشد. این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی مناسبی که دارد زیستگاه حتوانات متنوعی است.  اگر به این منطقه سفر کردید حتما به جاده اسالم به خلخال که در نزدیک این قرار دارد نیز سری بزنید و از منظره خورشید شناور روی ابرها در ارتفاعات دره های سرسبز این منطقه که صحنه های رویایی را برای شما رقم می زنند لذت ببرید.

ثبت پاسخ