اخبار گردشگریاردبیل گردی

طرح غربالگری دیابت و فشار خون در اردبیل آغاز شد

طرح-غربالگری-دیابت-و-فشار-خون-در-اردبیل-آغاز-شد
طرح-غربالگری-دیابت-و-فشار-خون-در-اردبیل-آغاز-شد
627views

علی محمدیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: از امروز شنبه 20 آبان ماه طرح غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌‌های سلامت و خانه‌های بهداشت استان اردبیل آغاز شد.

وی تصریح کرد: در قالب این طرح که تا 15 دی ماه ادامه خواهد داشت، همه افراد بالای 18 سال می‌توانند با مراجعه به این مراکز از بیماری دیابت و فشار خون خود مطلع شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: هدف اصلی ارزیابی وضعیت فشار خون و قند خون افراد بالای 18 سال است و همه خانم‌های باردار در این طرح به صورت رایگان مورد پذیرش قرار گرفته تا از لحاظ بیماری فشار خون و قند خون مورد سنجش قرار گیرند.

محمدیان افزود: امیدواریم همه اهالی استان با مراجعه به مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند تا افرادی که از بیماری فشار خون و قند خون خود بی‌اطلاع هستند، در قالب آزمایش ارائه شده، اطلاعات کسب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: فشار خون و قند خون عامل اصلی بیماری و اختلال قلبی و عروقی است و با این طرح غربالگری می‌توان قبل از اینکه بیمار دچار عوارض بعدی شود، جلوی تشدید این بیماری را گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: گاهی افراد که گرفتار بیماری دیابت و فشار خون هستند از بیماری خون بی‌اطلاع بوده که با این روش قطعا با تشخیص و پایشی که انجام می‌شود به مراکز تخصصی و درمانی معرفی شده تا تحت کنترل قرار گیرند.

محمدیان بیان کرد: در قالب این طرح همکاران ما در مراکز بهداشتی و درمانی نیز خودشان تحت آزمایش قرار خواهند گرفت تا در جریان نوع بیماری خود قرار گیرند.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: زندگی امروز مشکلات و دغدغه‌های جدی به همراه بیماری‌های مختلف را رقم زده که تغذیه نامناسب، استرس و برخی دیگر از شرایط نامطلوب زندگی روزمره فضای بی‌تحرکی را رقم زده که این خود عامل تشدید بیماری‌های مختلف به ویژه فشار خون و قند خون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: همکاران ما در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت و سلامت سعی می‌کنند تا به صورت رایگان به ساکنان شهرها و روستاها ارائه خدمات کنند اما در قالب این طرح ملی سعی بر این است تا با آزمایش رایگان از تشدید بیماری‌ها که منشأ آن فشار خون و یا قند خون است، جلوگیری شود.

طرح غربالگری دیابت و فشار خون در اردبیل آغاز شد

ثبت پاسخ