اردبیل گردیمشگین شهر

جاهای دیدنی مشگین شهر

معرفی زیباترین جاهای دیدنی مشگین شهر برای گردشگران
اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی مشگین شهر را دارید ما در این مقاله بکرترین مناطق طبیعی و تاریخی و گردشگری مشگین شهر را معرفی کرده ایم.
1.8kviews

شهر دیدنی و زیبای مشگین شهر در مرکز استان اردبیل یکی از زیباترین شهرهای ایران با طبیعت بکر و جاذبه های تاریخی قابل توجه است. جاهای دیدنی مشگین شهر کم نیستند و این به دلیل اقلیم منطقه و تاریخ این شهر است. قدمت مشکین شهر به اوایل دوران اسلام باز می گردد. این منطقه جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی دارد.

جاهای دیدنی مشگین شهر

در این مقاله قصد داریم زیباترین جاهای دیدنی مشگین شهر را برای افرادی که به گردشگری و سفر به مناطق زیبا و بکر ایران علاقه دارند معرفی کنیم. تا انتهای این مقاله با تعدادی از جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد مشگین شهر با ما همراه باشید.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر

یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشگین شهر پل معلق مشگین شهر می باشد. پل مشگین شهر بزرگترین پل معلق خاور میانه است که در سال 94 در طبیعت زیبای مشگین شهر اردبیل افتتاح شد. برای رسیدن به این پل از یک منطقه سرسبز و بسیار زیبا در پارک جنگلی خیاو تا گیردولی عبور می کنید. قسمتی از میانه پل از جنس شیشه است و ارتفاع بسیار زیاد پل از این نقطه شگفت انگیز به نظر می رسد.

این پل روی رودخانه خیاوچایی در جنوب شرقی شهر ساخته شده است. این پل حدود 365 متر طول و 2 متر عرض دارد. این پل معلق در منطقه گردشگری خیاوتا گیردولی ساخته شده که خود بزرگترین مجموعه گردشگری در استان اردبیل است. در اطراف این پل تفریحات جالبی مانند اسب سواری، شهر بازی کودکان، شتر سواری و موتور سواری فراهم است.

اگر قصد سفر به استان اردبیل را دارید به احتمال زیاد سری هم به سرعین و مجموعه های آب درمانی این شهر خواهید زد. سرعین یک شهر توریستی با امکانات مناسب و هتل هایی مدرن است. اگر قصد اسکان در سرعین را دارید، حتما سری به مقاله بهترین هتل های سرعین بزنید.

منطقه باستانی شهریری

محوطه باستانی شهریری

یکی از چشم نواز ترین جاهای دیدنی مشگین شهر منطقه باستانی شهریری با قدمتی بالغ بر 4000 سال است. منطقه شهریری از سه بخش قلعه، قوشاتپه و معبد ساخته شده و حدود 400 هکتار وسعت دارد. در این منطقه می توانید یک روز کامل را بدون احساس گذشت زمان سپری کنید. قدمت این منطقه طبق تحقیقات باستان شناسان بیش از 7000 سال است.

یکی از نکات جالب این منطقه پیدا شدن حدود 500 گور با اندازه های بیش از مقدار طبیعی و از حدود 3 تا 8 متر است. یکی دیگر از جاذبه های این منطقه مجسمه های سنگی انسان مانند حکاکی شده با ارتفاع تا 3.5 متر است که در دل تپه های سنگی ساخته شده اند. این مجسمه ها 280 عدد می باشند که هیچکدام آنها به غیر از یکی، روی صورتشان دهان ندارند که آن یک نفر هم یک زن است.

یکی از شهرهای زیبا و تاریخی اردبیل خلخال است. جاده اسالم به خلخال برای تمام طبیعت دوستان نامی آشناست. برای آشنایی با خلخال، این شهر باستانی و تاریخی، حتما به مقاله خلخال کجاست مراجعه کنید.

کوه سبلان

کوه سبلان

کوه سبلان را می توان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی مشگین دانست. کوه سبلان بیش از 4800 متر ارتفاع داشه و سومین کوه مرتفع ایران به شمار می رود. اطراف این کوه نیز ارتفاعات دیگری وجود دارد که همگی نزدیکی مشگین شهر قرار گرفته اند. برای صعود به سبلان سه مسیر متفاوت موجود است که مسیر شمال شرقی که از آب گرم جنوب شهر لاهرود می گذرد ساده ترین راه برای رسیدن به قله است. سبلان در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده و هر ساله مقصد کوهنواردان بسیاری از نقاط مختلف کشور است.

اگر قصد سفر به اردبیل را دارید حتما سری هم به سرعین و مجتمع های آب درمانی این شهر خواهید زد. برای آشنایی با این مجتمع ها روی لینک بهترین آبگرم های سرعین بزنید.

کهنه قلعه مشگین شهر

کهنه قلعه مشگین‌ شهر

کهنه قلعه از آثار باستانی مربوط به دوران ساسانیان و از جذاب ترین جاهای دیدنی مشگین شهر برای گردشگران و مسافران است. کهنه قلعه نیز مانند کوه سبلان یکی از آثار ثبت شده ملی به شمار می آید. کهنه قلعه درست در ورودی مشگین شهر و روی یک تپه قرار گرفته است.

این قلعه از زمان مادها باقی مانده است. به علاوه یک سنگ نوشته مربوط به دوران ساسانی روی این تپه باقی مانده است که متاسفانه نوشته های آن پاک شده است. البته ترجمه ای از آن از سال 1340 موجود است که مربوط به سال ساخت و برخی خصوصیات قلعه است.

اگر ساکن اردبیل هستید و علاقه مند به یادگیری زبان انگلیسی هستید برای آشنایی با موسسات زبان این شهر به لینک بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی اردبیل مراجعه کنید.

آرامگاه شیخ حیدر مشگین شهر

آرام‌گاه شیخ حیدر مشگین شهر

این آرامگاه یکی دیگر از مکان های باستانی و جاهای دیدنی مشگین شهر به حساب می آید. آرامگاه شیخ حیدر شبیه یک برخ و در مرکز شهر قرار دارد. شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل اول است. سکه هایی که در این منطقه یافت شده نشان دهنده این است که این بقعه به دوران اتابکان باز می گردد، اما تحقیقات اخیر نشان از قدمت 8000 ساله این منطقه دارد. این برج حدود 18 متر ارتفاع دارد.

سال ساخت دقیق مقبره مشخص نیست و سنگ نوشته هایی که در اطراف این بنا قرار دارد نیز پاک شده است. این آرامگاه معماری و کاشی کاری های باستانی شگفت انگیزی دارد.

شهر زیبای اردبیل به غذاهای تازه و مخلی و انواع کباب با گوشت تازه گوسفندی مشهور است. در گذر از اردبیل حتما توقفی در رستوران های این شهر داشته باشید و از غذاهای خوش رنگ و عطر آنها لذت ببرید. برای آشنایی با منتخب این رستوران ها از نظر گردشگران به مقاله بهترین رستوران اردبیل مراجعه کنید.

دژ قهقهه

دژ قهقهه مشگین شهر

قلعه قهقهه یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی مشگین شهر است. این دژ به دوران پیش از اسلام باز می گردد. این دژ در 85 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر و از آثار ثبت شده ملی ایران می باشد. این دژ در واقع یک زندان سیاسی خاص در زمان خود بوده که افراد مشهوری نظیر فرزند شاه طهماسب یکم صفوی به اسم اسماعیل میرزا در ان زندانی بوده اند. این دژ روی یک تپه مرتفع قرار گرفته و منظره چشم نوازی به مساحت حدود 6 هکتار در اطراف این دژ واقع است و بی شک یکی از جاذبه های گردشگری خاص مشگین شهر به شمار می رود.

آبگرم موییل

آبگرم موئیل

یکی از جاذبه های گردشگری استان اردبیل چشمه های آبگرم آن است. مشگین شهر نیز از این قاعده مثتسنا نیست و آبگرم مویل یکی از مقاصد گردشگران است. به دلیل وجود این آبگرم در روستای زیبای مویل می توان این چشمه را از جاهای دیدنی مشگین شهر برای بازدید و نه فقط برای آب درمانی محسوب کرد. این چشمه به دلیل وجود گوگرد در آن خاصیت درمانی دارد.

چشمه مویل در ارتفاع 2200 متری واقع شده و حدود 45 درجه دما دارد. در این منطقه همچنین استخرهای سنتی مردانه و زنانه موجود است که می تواند برای گردشگران لحظات خوبی را رقم بزند. پیشنهاد می کنیم اگر به شهر زیبای مشگین شهر سر می زنید حتما از این منطقه دیدن کنید.

تالاب جیران گلی

تالاب جیران گلی

تالاب جیران گلی یکی دیگر از جاهای دیدنی مشگین شهر است. این دریاچه دست چسبیده به شیروان دره است. تالاب جیران گلی خیلی بزرگ نیست اما یک زیستگاه وحشی و جذاب در منطقه ساوالان می باشد و میزبان پرندگان مهاجر بسیاری از گونه های مختلف مانند حواصیل، اردک سرسبز، چنگر و کشیم است. این تالاب از سر ریز آب دریاچه آت گلی در بالادستی ایجاد شده است.

ارتفاعات و صخره های این منطقه بسیار زیبا و چشم نواز هستند و به دلیل طبیعت وحشی و بکری که دارد حیواناتی نظیر خرس قهوه ای، روباه، خوک، قوچ و میش را می توان در این منطقه یافت. اگر قصد سفر به مشگین شهر را دارید پیشنهاد می کنیم حتما به این منطقه سر بزنید زیرا طبیعت زیبای این منطقه، لحظات به یاد ماندنی را برای شما رقم می زند.

منطقه گردشگری کپز

منطقه گردشگری کپز

منطقه کپز یک منطقه گردشگری زیبا و از جاهای دیدنی مشگین شهر است که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را میزبانی می کند. این منطقه یکی از زیباترین و چشم نوازترین مناطق گردشگری مشگین شهر محسوب می شود. این منطقه حدود 20 کیلومتر با مشگین شهر فاصله دارد و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی اردبیل است. آب و هوای این منطقه عمدتا معتدل و همراه با مه رقیق و باد بهاری دلچسب است.

طبیعت این منطقه بکر و دست نخورده بوده و می توان درختان میوه زالزالک و تمشک را در این منطقه و میان تپه های سرسبز و صخره ها یافت. علاوه بر پوشش گیاهی زیبای این منطقه می توان حیواناتی نظیر گرگ، روباه و گرگ نیز در این منطقه یافت. بازدید از این منطقه به تمام طبیعت دوستانی که از اردبیل و مشگین شهر دیدن می کنند توصیه می شود.

قلعه بربر مشگین شهر

قلعه بربر مشگین شهر

قلعه بربر یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر و در نزدیکی روستای انار قرار گرفته است. این قلعه به دلیل اینکه یکی از قدمی ترین آثار باستانی مشگین شهر شناخته می شود یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود. قلعه بربر یکی از بناهای ثبت شده ملی به عنوان آثار باستانی می باشد و به قرن 3 هجری قمری باز می گردد. کاربرد این قلعه نگهداری آذوقه و اسلحه و وسایل جنگ بوده است.

این قلعه در منطقه ای زیبا و چشم نواز قرار دارد و معماری سنگی و دست ساز آن شگفت انگیز است. از اطراف این قلعه می توان مناطق طبیعی زیبایی را مانند کوه ال لور و دشنه ور را در وسعت دید داشت. این قلعه برای علاقه مندان به طبیعت بکر و آثار باستانی، یک مقصد گردشگری کم نظیر است.

سنگ نگاره های شیخ مدی

سنگ نگاره های شیخ مدی

سنگ نگاره های شیخ مدی در واقع نقش های صخره ای و یادداشت هایی مربوط به انسان های اولیه و عصر آهن می باشند. روی این سنگ نگاره ها می توان اشکال حیوانات را دید. این سنگ نگاره ها یکی دیگر از جاهای دیدنی مشگین شهر می باشند که در روستای کنجوبه واقع شده اند.

این منطقه برای افرادی که علاقه مند به آثار باستانی و تاریخ کهن می باشند یک منطقه اعجاب انگیز یا خطوط باستانی ایلامی است که توسط ابزار ساده و ابتدایی حکاکی شده اند. اگر به مشگین شهر سفر می کنید و به تاریخ انسان های نخستین علاقه دارید به هیچ عنوان فرصت بازدید از این سنگ نگاره ها را از دست ندهید.

 

جهنم دره مشگین شهر

جهنم دره مشگین شهر

جهنم دره مشگین شهر یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر در فاصله 35 کیلومتری این شهر است. جهنم دره یک دره عمیق است که تمام اطراف آن را صخره احاطه کرده است. رفتن به این منطقه کمی خطرناک است زیرا مسیر رسیدن به جهنم دره پر از  شیب های تند و مسیرهای سخت است. طبیعت آب و هوای این منطقه بسیار دلنشین و به یاد ماندنی است.

این منطقه زیستگاه جانورانی نظیر آهو، خرس، قوچ و میش می باشد طبیعت بکر آن در زمستان و تابستان افراد علاقه مند به طبیعت زیادی را به این منطقه می کشاند. رودخانه خیاوچای از میان این دره می گذرد و انتهای آن به یک آبشار زیبا با پوشش گیاهی بی نظیر منتهی می شود.

در این مقاله سعی کردیم زیبا ترین و بکرترین جاهای دیدنی مشگین شهر را معرفی کنیم. پیشنهاد می کنیم در صورت سفر به مشگین شهر حتما به این مناطق تاریخی و زیبا سفر کنید و از طبیعت بی نظیر این شهر زیبا لذت ببرید.

ثبت پاسخ