اخبار سیاسی اردبیل

انتخابات مجلس

اسامی نامزدهای انتخاباتی اردبیل در دوره دوازدهم انتخابات مجلس 1402
1.3kviews

انتخابات مجلس 1402 دوره دوازدهم در اواخر سال جاری برگزار می شود و نهادهای مسئول در حال برنامه ریزی و برگزاری جلسات هماهنگی و دریافت گزارش برای برگزاری هرچه بهتر این انتخابات می باشند. تعداد نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی 7 نفر است که از 5 حوزه انتخاباتی مختلف انتخاب می شوند. لیست اسامی نامزدهای انتخاباتی استان اردبیل برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1402 در این مقاله آمده است. در ادامه با اطلاعات تکمیلی در مورد انتخابات مجلس 1402 با ما همراه باشید.

اخبار سیاسی اردبیل

برای آشنایی با نمایندگان مجلس استان اردبیل در ادوار مختلف به مقاله نمایندگان مجلس اردبیل مراجعه کنید.

انتخابات مجلس

انتخابات مجلس در ایران هر چهار سال یکبار برگزار می شود و نمایندگان مجلس از شهرهای مختلف برای حضور در مجلس و نمایندگی شهر خود انتخاب می شوند. نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس قبل از شروع به تلیغات و جمع آوری رای باید مورد تایید نهادهای مربوط قرار بگیرند. این نهادهای مربوطه شامل وزارت کشور و شورای نگهبان می باشد.

این نهادها شروط مختلفی را برای تایید واجد شرایط بودن نامزدها مورد بررسی قرار می دهند. اگر افرادی که مورد بررسی قرار می گیرند، تمام این هفت شرط را داشته باشند از جانب این نهادها تایید صلاحیت می شوند و می توانند به صورت قانونی در انتخابات شرکت کنند.

شروط مورد بررسی برای تایید صلاحیت داوطلبان شامل موارد زیر است:

  • اعتقاد و التزام به نظام جمهوری اسلامی
  • اعتقاد و التزام به قانون اساسی
  • سلامت جسمانی
  • عدم سوء پیشینه
  • عدم محکومیت قضایی
  • عدم سوء شهرت در انتخابات
  • حداقل 30 سال سن
  • اعتقاد و التزام به اصل ولایت فقیه
  • مدرک کارشناسی ارشد یا کارشناسی با 5 سال سابقه در سطح کارشناس

در صورت تایید صلاحیت توسط این نهادها و با اعلام زمان معین شده از جانب آنها در مدت مشخصی قبل از انتخابات امکان تبلیغات برای این نامزدها فراهم می شود.

انتخابات مجلس ۱۴۰۲

انتخابات مجلس 1402 در حوزه های مختلف انتخاباتی برگزار می شود. کمتر از یک سال به انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر سال جاری باقی مانده است. از همین حالا گمانه زنی هایی در مورد جریان ها و ائتلافات سیاسی شرکت کننده در این انتخابات وجود دارد.

رسول سلیمی مدیر کل انتخابات وزارت کشور اخیرا از آغاز روند اجرایی انتخابات مجلس 1402 و ارسال دستتورالعمل های لازم به نهادهای مسئول جهت پیگیری دستورات و فراهم کردن شرایط لازم خبر داده است.

به دلیل اتفاقات رخ داده در انتخابات گذشته و حجم بالای آراء باطله، نگرانی هایی از بابت ارگان های مسئول نسبت به حجم مشارکت وجود دارد. اما امید هست پشتیبانی نهادهای مربوطه این مشکل برطرف شود. این در حالی است که با قرارگیری سپاه در لیست تروریستی اتحادیه اروپا و قطع نامه های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسائل دیگری از  این دست، اهمیت مشارکت مردمی در انتخابات مجلس ایران در سال جاری و ارسال پیامی محکم از جانب مردم که بزرگترین پشتوانه هر حکومتی هستند، اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

زمان-دقیق-انتخابات-مجلس-دوازدهم

زمان انتخابات مجلس دوازدهم

تاریخ دقیق انتخابات مجلس 1402 توسط نهادهای مسئول اعلام شده است. زمان انتخابات مجلس دوازدهم 11 اسفند سال جاری یعنی 1402 اعلام شده است. این انتخابات همزمان با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود.  وزارت کشور طبق  قانون مجلس شورای اسلامی وظیفه فراهم کردن شرایط لازم برای برگزاری این انتخابات را بر عهده دارد.

نهادهای مربوطه برای برگزاری هر چه پرشورتر و گسترده تر انتخابات مجلس در حال برنامه ریزی و طرح ریزی می باشند و زیرساخت های لازم برای برگزاری با شکوه این دوره دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حال فراهم شدن است. از طرفی طرح افزایش نمایندگان مجلس برای نیز در حال بررسی است که می تواند به دلیل توزیع بهتر نمایندگان مشارکت را افزایش دهد.

همچنین نشست هایی برای گفتگو در مورد نحوه همکاری نهادهای اجرایی در زمینه انتخابات و سازمان صدا و سیما برای پوشش هر چه بهتر انتخابات و تبلیغ و پشتیبانی از نامزدهای واجد شرایط برگزار شده است. به علاوه معاون سیاسی وزیر کشور از دریافت گزارش کمیته پشتیبانی و مالی از اقدامات صورت گرفته برای تامین اقلام مورد نیاز انتخابات خبر داد.

جمع بندی

در این مقاله اسامی نامزدهای انتخابات مجلس 1402 دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در شهر اردبیل را معرفی کردیم. امید است نهادهای مسئول و نظارتی بتوانند با برنامه ریزی درست در جهت برگزاری هر چه باشکوه تر این انتخابات در کنار مردم باشند. به علاوه در این مقاله دو تن از شناخته شده ترین نمایندگان استان اردبیل که سابقه فعالیت آنها در خدمت به مردم واضح و مشخص است را معرفی کردیم. در صورتی که تصور می کنید نمایندگان دیگری در لیست نامزدهای انتخابات مجلس 1402 را می شناسید که می توانند به شهر اردبیل و مردم آن کمک کنند و نماینده شایسته ای برای مردم اردبیل باشند حتما در کامنت ها برای ما بنویسید تا به لیست اضافه کنیم.

ثبت پاسخ