اخبار فناوری

جستجوی مولد گوگل SGE با هوش مصنوعی

جستجوی مولد گوگل SGE
1.4kviews

موتور جستجوی جدید گوگل با معرفی نوعی از تجربه کاربری با نام SGE که مخفف Search Generative Experience می باشد، توانسته توجه ها را به خود جلب کند. جستجوی مولد گوگل SGE توانسته تجربه کاربری خیلی عالی را برای مخاطبان ایجاد کند و کاربران را با سرعت بیشتری به پاسخ های خود نزدیک کند.

در این مقاله ضمن معرفی موتور جستجوی جدید گوگل که ویژگی سرچ مولد با هوش مصنوعی به آن اضافه شده، مراحل و نحوه ثبت نام و رفتن در لیست انتظار Waitlist را نیز شرح می دهیم. با معرفی موتور جستجوی جدید گوگل SGE با ما همراه باشید.

ظهور هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جستجوی کاربران

قبل از این اقدام گوگل در معرفی و عرضه آزمایشی سچ مولد، تمام نگاه ها به سمت هوش مصنوعی Chatgpt و تغییراتی که ممکن است در نوع وظایف یک سئوکار ایجاد کند بود. از حدودا ابتدای سال میلادی 2023 که چت جی پی تی معرفی شد تمام سئوکاران مطرح دنیا در توییتر از آن صحبت می کردند و حتی پیش بینی برخی ها بر این بود که در آینده نزدیک، این هوش مصنوعی جای گوگل را خواهد گرفت و تمام سئوکارها از کار بیکار می شوند!

بعد از مدتی نیز مرورگر Edge که نسخه جدید مرورگر Explorer و متعلق به مایکروسافت است، حالت Chat را به موتور جستجوی Bing اضافه کرد و برای گفتگوی با کاربران بوسیله هوش مصنوعی، این بخش را به نسخه جدید Chatgpt متصل کرد و به نحوه هوش مصنوعی gpt را به صورت آنلاین به کاربران ارائه داد.

هنگامی که گوگل در همین اواخر شکل جدیدی از موتور جستجوی خود با نام SGE را معرفی کرد نیز اتفاقی مشابه در دنیای سئو رخ داده و برخی از فعالان حوزه سئو بر این باورند که با سیستم هوش مصنوعی جدید گوگل روی موتور جستجو، پاسخ کاربران به صورت مستقیم به آنها داده می شود و بنابراین مخاطب دیگر نیازی به کلیک روی لینک های وبسایت های رنک شده ندارد و به همین دلیل CTR سایت ها به شدت کاهش می یابد که این خود خطری برای وبسایت ها و در نهایت شغل سئو است.

در بررسی های اولیه روی نسخه آزمایشی موتور جستجوی مولد گوگل SGE ، که در این مقاله به صورت مفصل به آن می پردازیم، مشخص می شود که این تصور اشتباه است و هدف گوگل از معرفی این ویژگی جدید، گسترش پیشنهادات ارائه شده برای کاربران از جمله وبسایت های محلی و دادن فرصت به پلتفرم های آنلاین دیگر برای نمایش در بالای صفحه به غیر از نتایج جستجوی سنتی است.

لذا هدف هوش مصنوعی در موتور جستجو SGE این است که پاسخ های متنوع تر و نزدیک تری را برای کاربران نمایش دهد تا رضایت کاربر را جلب کند. هدف گوگل و تمام موتورهای جستجو به شکل طبیعی رضایت کاربر می باشد. با توجه به اینکه موتور جستجوی گوگل به دنبال رضایت کاربر است، طبیعی است که راه اجرای برخی ترفندهای سئوکاران برای دور زدن گوگل و قرار گرفتن در دید مخاطب را ببندد، زیرا این وبسایت ها شایسته رتبه های بالاتر نیستند و سایت های بهتری وجود دارند که باید در دید مخاطب قرار بگیرند.

لذا هدف یک سئوکار باید پیروی از قوانین گوگل و تمرکز بر جلب رضایت مخاطب برای رشد رتبه و اعتبار در صفحه جستجو باشد. اگر این دید را نسبت به گوگل داشته باشید، آپدیت ها و تکنولوژی های جدید گوگل به هیچ وجه باعث نگرانی شما نخواهد شد.

برای استفاده از امکانات موتور جستجوی مولد گوگل نیاز به فیلترشکن دارید. برای آشنایی با فیلترشکن های جدید برای آیفون و اندروید به مقاله فیلترشکن قوی جدید مراجعه کنید.

ثبت نام موتور جستجوی جدید گوگل SGE

جستجوی مولد گوگل SGE هم اکنون که این مقاله در حال نوشته شدن است، در حالت آزمایشی قرار دارد و برای استفاده از این ویژگی باید ثبت نام کنید و در لیست انتظار گوگل قرار بگیرید. برای این منظور باید از یک فیلترشکن قوی با ip ثابت آمریکا یا انگلستان اقدام به ثبت نام کنید.

برای ثبت نام و استفاده از نسخه بتا موتور جستجوی جدید گوگل کافی است به صفحه Search Labs وارد شوید و مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول ثبت نام موتور جستجوی گوگل

در این صفحه روی sign in to continue بزنید و سپس با ورود نام کاربری و رمز عبور وارد حساب گوگل خود شوید.

مرحله دوم ثبت نام موتور جستجوی گوگل SGE

در مرحله بعد وارد صفحه زیر می شوید. در اینجا روی گزینه join waitlist بزنید.

مرحله سوم ثبت نام موتور جستجوی گوگل SGE

در اینجا صفحه زیر به نشانه تایید نمایش داده می شود که یعنی ثبت نام با موفقیت انجام گرفته است.

مرحله آخر ثبت نام SGE

نمایش این صفحه نشانه وارد شدن به لیست انتظار است. همچنین در این مرحله یک ایمیل تایید ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد. بعد از مدتی نیز ایمیل تایید و لینک ورود به صفحه سرچ مولد گوگل SGE به شما ایمیل می شود.

اگر قصد دارید اطلاعات خود در مورد هوش مصنوعی را کامل کنید به مقاله جامع معرفی هوش مصنوعی مراجعه کنید.

موتور جستجوی جدید گوگل SGE با قابلیت سرچ مولد

در این بخش از مقاله مرحله به مرحله موتور جستجوی جدید گوگل SGE: Search Generative Experience و فضای کاری آن را بررسی می کنیم.

در اولین مرحله بعد از خارج شدن از لیست انتظار و ورود به فضای کاری موتور جستجوی جدید گوگل وارد صفحه زیر می شوید.

اولین نمایش از sge

در این مرحله فقط کافی است روی I agree بزنید و وارد مرحله بعد شوید.

در بخش بعدی سه باکس طبق شکل زیر مشاهده می کنید.

sge

باکس سمت راست مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در اکسل، باکس وسط برای استفاده از هوش مصنوعی در کد نویسی و باکس سمت چپ که مربوط به جستجوی مولد گوگل SGE است همان چیزی است که ما در این مقاله به دنبال بررسی دقیق آن هستیم.

با کلیک روی گزینه Try an example در باکس سمت چپ، وارد محیط جستجوی گوگل با فرمت جدید می شوید که در زیر نمایش داده شده است.

صفحه اصلی سرچ گوگل جدید

با جستجوی یک عبارت فرضی، نمایش مولد کوئری ما به شکل زیر نمایش داده می شود. در بالای صفحه می توانید گزینه های مختلفی را مشاهده کنید که اولین گزینه Converse به معنای گفتگو می باشد. این نوع سرچ مانند بخش Chat در Bing می باشد که اجازه جستجوی تعاملی را بین کاربر و موتور جستجو فراهم می کند.

search generative experience

در این بخش می توانید به وضوح نوع نمایش نتایج جستجو در حالت مولد را مشاهده کنید. عبارت جستجو شده توسط ما “اولین جزیره ای که باید در هاوایی بازدید کنم کدام است؟” می باشد. همانطور که می بینید در سمت راست کروسل وبسایت هایی که پاسخ نزدیکی به جستجوی ما می باشند نمایش داده می شود. با ورق زدن کروسل ها مشاهده می شود که 12 انتخاب در اختیار کاربران قرار می گیرد. در سمت چپ نیز زیر عنوان Generative AI is experimental جزایری که می توانید در هاوایی از نزدیک ببینید معرفی شده است. البته این تنها بخش از نمایش صفحه جستجو نیست. اگر به پایین تر اسکرول کنیم، مانند عکس زیر عبارات مرتبط به عنوان Ask a follow up را مشاهده می کنید که در صفحه SERP قدیم با عنوان Related Search به کاربر نمایش داده می شد.

سرچ مولد گوگل

به علاوه مشاهده می کنید که نتایج مبتنی بر سرچ مولد در بالای صفحه به کاربر نمایش داده می شود و در زیر می توانید فیچر اسنیپت مربوط به اولین لینک صفحه SERP را به همراه دو عکس در سمت راست آن مشاهده می کنید. هر چند این نوع نمایش از وبسایت ها با یک خط عمودی در وسط و عکس های مرتبط در سمت راست در موتور جستجوی معمولی گوگل وجود ندارد، اما می توانید به وضوح ببینید که نتایج جستجو با همان فرمت قدیمی در زیر نتایج حاصل از هوش مصنوعی نمایش داده می شود.

حالا قصد داریم یک عبارت تک کلمه ای به نام SEO را در موتور جستجوی جدید گوگل سرچ کنیم و نتایج جستجوی مولد گوگل SGE با استفاده از هوش مصنوعی را مشاده کنیم. با سرچ این کوئری به صفحه زیر می رسیم.

سرچ مولد گوگل

در اینجا مشاهده می کنیم که گوگل نتایج جستجوی معمولی را نشان می دهد و برای نمایش نتایج مولد گزینه Generative را ارائه داده است و در کنار آن نیز عبارت Get an AI-powered overview for this search را به معنی “دریافت نتایج هوش مصنوعی برای این جستجو” نمایش داده است. این بدین معنی است که داشتن نتایج بر اساس هوش مصنوعی برای کوئری های تک کلمه در موتور جستجوی مولد گوگل SGE اختیاری و بر اساس انتخاب کاربر است. به عبارت دقیق تر، برای سرچ کوئری های کوتاه یا Short tail گوگل نمایش مولد را به شکل اختیاری به کاربر ارائه می دهد در صورتی که برای سرچ کوئری های بلند گوگل به صورت پیش فرض نتایج حاصل از نمایش مولد با هوش مصنوعی را در بالای صفحه نمایش می دهد.

با زدن روی Generative نتیجه سرچ هوش مصنوعی به شکل زیر برای کاربر نمایش داده می شود.

جستجوی عبارات کوتاه در sge

در این صفحه نمایش خیلی جالبی از نتیجه جستجوی هوش مصنوعی از هدف سرچ کاربر نمایش داده می شود که برای کارشناسان سئو حاوی نکات خیلی جالبی است. در جستجوی مولد گوگل SGE همانطور که در سمت راست مشاهده می کنید سه باکس با نتایج مربوط به کوئری ما به صورت کروسل نمایش داده می شود. در سمت چپ بالای صفحه یک پاراگراف خلاصه از تعریف SEO مشابه آنچه در فیچر اسنیپت گوگل داریم مشاهده می کنیم و در پایین آن نیز نتایج وبسایت های محلی که خدمات سئو را ارائه می دهند مشاهده می کنید.

همانطور که مشاهده می کنید، گوگل با ارائه سرویس جستجوی هوشمند به سایت های خدماتی و کوچکتر شانس دیده شدن برای کاربران را به صورت  محلی می دهد که این می تواند یک اقدام مثبت ایجاد انگیزه و دادن فرصت به کسب و کارهای کوچک تر و اقدامی غیر مستقیم در جهت توزیع ثروت باشد. در سمت راست پایین صفحه نیز می توانید نقشه این مراکز ارائه دهنده خدمات محلی را مشاهده کنید.

اگر روی یکی از این وبسایت های محلی کلیک کنید باکسی مشابه زیر در سمت راست باز می شود.

موتور جستجوی جدید گوگل

این باکس چیزی شبیه به همان Knowledge graph در نتایج جستجوی گوگل می باشد که اطلاعات کامل این کسب و کارها را به همراه آدرس، تلفن، ساعات کاری و اطلاعات تکمیلی دیگر معرفی می کند.

اما حالا سوال اینجاست که آیا موتور جستجوی جدید گوگل به نام SGE که از قابلیت سرچ هوشمند بهره می برد، این خدمات را به زبان فارسی نیز ارائه می دهد یا خیر. برای رسیدن به جواب این سوال عبارت “آموزش سئو” را جستجو می کنیم. با وارد کردن این عبارت در باکس جستجو گوگل پیشنهادات مرتبط یا همان suggestions گوگل را مشاهده می کنیم.

جستجوی فارسی در sge

اما با کلیک روی enter متاسفانه مطابق عکس زیر مشاهده می کنیم که این سرویس هنوز به فارسی زبانان ارائه نشده است.

نتایج جستجوی مولد گوگل sge

البته گوگل در ابتدای راه ارائه این سرویس و در مرحله آزمایشی قرار دارد و اگر قرار باشد این موتور جستجو در اختیار عموم قرار بگیرد به طور حتم برای تمام زبان ها تنظیم خواهد شد.

جمع بندی مطالب

در این مقاله ویژگی جدید گوگل با نام سرچ مولد را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که مطالعه کردید جستجوی مولد گوگل با استفاده از هوش مصنوعی امکان تحویل پاسخ به کاربر در کمترین زمان را فراهم می کند. همچنین قبلیت سرچ مولد با هوش مصنوعی sge باعث می شود فرصت دیدن شدن بیشتری به کسب و کارهای کوچکتر داده شود. استفاده از موتور جستجوی گوگل در حال حاضر در حالت آزمایشی قرار دارد و صرفا با فیلترشکن های با آی ثابت می توان به آنها متصل شد.

طبق بررسی های انجام شده در این مقاله قابلیت جستجوی مولد گوگل SGE تجربه کاربری خیلی بهتری را برای کاربراین ایجاد می کند که دقیقا در راستای جلب رضایت مخاطب می باشد.

در آخر از جناب آقای علیرضا ناجی متخصص سئو که برای اولین بار در قالب یک ویدئو، سرچ مولد گوگل را همگام با بروزترین متخصصان سئو جهان، به جامعه سئو ایران معرفی کرد، کمال تشکر را دارم.

ثبت پاسخ