اخبار ورزشی اردبیل

ورزشکاران اردبیل

معرفی برترین ورزشکاران اردبیل در سطح ایران و جهان
1.2kviews

اردبیل یکی از استان های بزرگ و تاریخی ایران است. خطه اردبیل جوانان مستعد زیادی دارد. یکی از زمینه هایی که شهر و مردم اردبیل به آن افتخار می کنند، زمینه ورزش است. اردبیل همیشه ورزشکاران بزرگی در سطح استان، ایران و حتی جهان داشته است. از جمله معروف ترین ورزشکاران اردبیل می توان به علی دایی، حسین رضازاده، کریم انصاری فرد و علی حسینی اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم مروری بر زندگینامه و افتخارات برترین ورزشکاران اردبیل داشته باشیم و ورزشکارانی که بیشترین و خوشرنگ ترین مدال ها را برای سرزمین ایران و خطه اردبیل به ارمغان آورده اند معرفی کنیم. با معروف ترین ورزشکاران اردبیل با ما همراه باشید.

وبسایت اخبار اردبیل

 

علی دایی از ورزشکاران اردبیل

علی دایی از ورزشکاران معروف اردبیل

علی دایی یکی از چهره های معروف و محبوب فوتبالی در سطح دنیا و یکی از برترین ورزشکاران اردبیل می باشد. علی دایی، برترین گلزن ملی بعد از کریستیانو رونالدو است که در دنیای فوتبال و بین فوتبال دوستان کاملا شناخته شده می باشد. علی دایی موفق شده 109 گل ملی را در تورنومنت های مختلف برای ایران به ثمر برساند و تا سال ها خود را به عنوان برترین گلزن ملی فوتبال در سطح جهان معرفی کنند.

 از جمله عناوین بین المللی علی دایی می توان مواردی همچون سفیر یونیسف، عضویت در کمیته فوتبال فیفا، سفیر حسن نیت نهضت جهانی، دارای نشان شجاعت درجه سه از رئیس جمهور و دارنده نشان بین المللی صلح را نام برد. علی دایی به دلیل شهرت و محبوبیت جهانی، مرتب از جانب فدراسیون جهانی برای شرکت در مراسم مختلف دعوت می شود. از آخرین افتخارات وی می توان به شرکت در مراسم قرعه کشی جام جهانی 22 قطر به عنوان یکی از هشت نفر اصلی در خارج کردن قرعه گروه بندی تیم های شرکت کننده جام اشاره کرد.

علی دایی، یکی از معروف ترین ورزشکاران اردبیل، ایران و حتی جهان، سابقه بازی در تیم هایی همچون صبا باتری، سایپا، پرسپولیس، السد قطر، الشباب امارات، آرمینیا بیلفیلد، هرتابرلین و  بایرن مونیخ را در کارنامه دارد. همچنین در سابقه او می توان سرمربی گری تیم های باشگاهی همچون راه آهن، سایپا و پرسپولیس و همچنین تیم ملی بزرگسالان را مشاهده کرد. از بزرگترین دستاوردهای او در زمینه سرمربیگری می توان به قهرمانی با سایپا در لیگ برتر فوتبال اشاره کرد.

حسین رضازاده از برترین ورزشکاران اردبیل

حسین رضازاده از برترین ورزشکاران اردبیل

یکی دیگر از برترین ورزشکاران اردبیل حسین رضازاده است. حسین رضا زاده را همگی به خاطر داریم. ورزشکار قدرتمند و دلاوری که سنگین ترین وزنه های سرد و فولادی رقابت های المپیک را روی سر می برد و خوشرنگ ترین مدال های این رقابت ها را برای ایران به ارمغان می آورد تا پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را بالاتر از پرچم تمام کشورهای دیگر به اهتزاز در آورد. حسین رضازاده علاوه بر دوبار قهرمانی در رقابت های وزنه برداری جهان بارها مدال های طلای رقابت های جهانی و آسیایی را نیز برای کشورمان کسب کرده است.

او در سن 15 سالگی ورزش وزنه برداری را آغاز کرد و به دلیل قدرت بدنی بالا و استعدادی که داشت خیلی زود پیشرفت کرد و در مسابقات استانی و کشوری مقام اول را کسب کرد. همین باعث شد که او در سال 1995 به اردوی قهرمانی جوانان آسیا دعوت شود و در حالی که فقط 17 سال سن داشت به عضویت تیم ملی جوانان کشورمان در آید. رضازاده که در این مسابقات مدال برنز کسب کرده بود، در سال 1399 مجددا در این رقابت ها و این بار به عنوان عضو تیم ملی بزرگسالان شرکت کرد و موفق شد با پشت سر گذاشتن رقبا و ثبت رکوردی قابل توجه، مدال طلای این رقابت ها را کسب کند. حالا دیگر او صرفا یکی از برترین وزشکاران اردبیل نبود و خود را در سطح آسیایی و حتی جهانی مطرح کرده بود.

قدم بزرگ بعدی رضازاده شرکت در مسابقات المپیک سیدنی و کسب مدال خوشرنگ طلای این مسابقات و شکستن رکورد حد نصاب جهان بود. در اینجا بود که حسین رضازاده در سطح جهان به یک ورزشکار شناخته شده بدل شد و به عنوان قویترین ورزشکار جهان دست یافت. حسین رضازاده دومین مدال طلای المپیک خود و ایران را در مسابقات المپیک آتن کسب کرد. حسین رضازاده دارای 2 مدال طلا المپیک، 2 مدال طلای آسیایی و 4 مدال جهانی و در مجموع دارای 8 مدال طلا از رقابت های مختلف می باشد.

کریم-انصاریفرد

کریم انصاری فرد، یکی از معروف ترین ورزشکاران اردبیلی

یکی از معروف ترین ورزشکاران اردبیل کریم انصاری فرد، ملی پوش فوتبال کشورمان است که در زاده شهر اردبیل در سال 1369 می باشد. کریم انصاری فرد توسط علی دایی کشف و به فوتبال ایران معرفی شد. کریم انصاری فرد فوتبال خود را از رده نونهالان آغاز کرده و تمام رده های تیم ملی را تجربه کرده است. اولین گل ملی کریم انصاری فرد در مقابل تیم ایسلند به ثمر رسیده است.

پست تخصصی کریم انصاری فرد مهاجم نوک است و علی دایی در یکی از مصاحبه هایش گفته است، استعدادی همچون کریم انصاری فرد در فوتبال ایران تکرار نشدنی است. کریم انصاری فرد سابقه بازی در تیم باشگاهی پرسپولیس، سایپا، السیلیه، تراکتور و المپیاکوس یونان را در کارنامه دارد و هم اکنون در تیم آ.ا.ک آتن بازی می کند. یکی از افتخارات کریم انصاریفرد به ثمر رساندن گل مقابل تیم ملی پرتقال در جام جهانی 2018 است. همچنین او در سال 2022 برای شرکت در بازی های جام جهانی توسط کارلوس کیروش به تیم ملی دعوت شد و عضو تیم ملی ایران در این رقابت ها بود.

سعید-علی-حسینی

سعید علی حسینی از برترین ورزشکاران اردبیل

یکی دیگر از ورزشکاران اردبیل که در رشته وزنه برداری مشغول فعالیت است سعید علی حسینی است. او در سال 1366 در اردبیل به دنیا آمد و با تشویق پدرش به رشته وزنه برداری روی آورد. سعید علی حسینی اولین مدال در سطح ملی خود را در رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا بدست آورد. او در سال 2003 قهرمان رقابت اسیایی شد و سپس به تیم ملی دعوت شد. از افتخارات او می توان به شکست رکورد حسین رضازاده در رده جوانان اشاره کرد.

از جمله عناوین سعید علی حسینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-  طلای نوجوانان آسیا ۲۰۰۳ کشور اندونزی

۲ – طلای نوجوانان آسیا ۲۰۰۴ کشور تایلند

۳-  طلای جوانان جهان ۲۰۰۶ کشور چین

۴-  طلای جوانان جهان سال ۲۰۰۸ کشور کره جنوبی

۵-  طلای جوانان باشگاه‌های آسیا ۲۰۰۶ کشور ازبکستان

۶-  طلای بزرگسالان آسیا ۲۰۰۸ کشور کره جنوبی

۷- رکورد دار جوانان جهان ۲۰۰۸

۸- مدال نقره قهرمانی جهان ۲۰۱۷ کشور آمریکا

۹- مدال نقره بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ کشور

دیگر ورزشکاران اردبیل

اردبیل ورزشکاران زیادی دارد که برای این شهر افتخار آفرینی کردند اما شاید نام آنها خیلی شنیده نشده است یا صرفا در رشته ورزشی خود صاحب نام و شهرت می باشند. برخی از این ورزشکاران مدال های مختلف آسیایی و جهانی بسیاری را برای کشور ما به ارمغان آورده اند که و شایسته معرفی هستند. در این بخش چندی دیگر از برترین ورزشکاران اردبیل را معرفی کرده ایم. با ما همراه باشید:

قادر مدبر از پر افتخارترین ورزشکاران اردبیل

قادر مدبر یکی از برترین ورزشکاران اردبیل و متولد هشتپر طوالش است. او که در رشته های رزمی فعالیت داشت از سال 1366 و پس از جانبازی در جبهه های جنگ در ورزش های دیگری همچون پینگ پونگ و پرتاب وزنه مشغول به فعالیت شد. قادر مدبر از سال 1372 به عضویت تیم ملی درآمد و مدال های مختلفی را برای کشورمان در رشته پرتاب دیسک بدست آورد. از مدال های کسب شده این ورزشکار پر افتخار اردبیل و ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو مدال طلا و یک نقره در مسابقات برلین 1994
  • سه مدال طلا در مسابقات مجروحین جنگی در کشور انگلستان در سال 1995
  • سه مدال طلا در مسابقات پارالمپیک آتلانتا در سال 1996
  • دو مدال طلا در مسابقات جهانی بیرمنگام سال 1998
  • دو مدال طلا و یک مدال نقره در مسابقات بین المللی نیوزلند در سال 1999
  • دو مدال طلا و یک برنز در مسابقات سیدنی استرالیا 2000

الميرا داديار یکی از برترین ورزشکاران زن اردبیلی

یکی دیگر از ورزشکاران اردبیل که در رشته جودو، شنا و آلیش فعالیت دارد المیرا دادیار است که افتخارات زیادی را برای اردبیل به ارمغان آورده است. از مدال های کشوری و جهانی این ورزشکار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقام اول مسابقات جودو کشور در سال 1382
  • مقام دوم مسابقات نجات غريق کشور در سال 1382
  • مقام اول مسابقات شنای کشور در سال 1383
  • مقام اول مسابقات قهرمانی آلیش کشور در سال 1384
  • مقام دوم مسابقات جهانی آلیش در سال 1383
  • مقام سوم مسابقات جهانی آليش در سال 1384
  • مقام اول مسابقات جهانی جودو در سال 1384

سيد ابوالفضل موسوی

یکی از بهترین وزشکاران اردبیل که در وزنه برداری قدرتی نابینایان فعالیت دارد سید ابوالفضل موسوی است. او که متولد سال 1366 در مغان است مدال های متنوعی را برای وزنه برداری کشور ما کسب کرده است. در ادامه چند مثال از مقامات کشوری و جهانی او را آورده ایم.

  • مقام اول مسابقات نوجوانان کشور در سال 1382
  • مقام اول مسابقات  جوانان جهان در سال 1383
  • مقام اول مسابقات جوانان جهان در سال 1384

جليل باقری

جلیل باقری متولد سال 1351 در شهر اردبیل و از جانبازان کشور می باشد که در رشته دو و میدانی و پرتاب دیسک فعالیت دارد. او که یکی از برترین وزشکاران اردبیل می باشد مقام ها و مدال های متنوعی را برای کشورمان کسب کرده است. از جمله مقام های کسب شده توسط جلیل باقری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقام دوم مسابقات جهانی در انگلستان در سال 1377
  • مقام اول مسابقات جهانی نیوزیلند در سال 1378
  • مقام دوم مسابقات جهانی فرانسه در سال 1378
  • مقام قهرمانی مسابقات جهانی نیوزیلند 1382
  • مقام اول مسابقات قهرمانی کشور در سال 1383
  • مقام دوم مسابقات پارا المپیک آتن در سال 1383
  • مقام اول مسابقات قهرمانی کشور در سال 1383
  • مقام دوم مسابقات جهانی فنلاند در سال 1384

مينا پورسيفی

مینا پور سیفی یکی دیگر از برترین ورزشکاران اردبیل است که در رشته دو و میدانی فعالیت دارد. مینا پورسیفی متولد سال 1363 در استان اردبیل است و مقام های کشوری و جهانی متعددی را در این رشته برای کشورمان کسب کرده است. از جمله مدال های این بانوی ورزشکار با استعداد اردبیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقام اول مسابقات قهرمانی کشور در سال 1380
  • مقام اول مسابقات آسیایی تهران در سال 1382
  • مقام دوم مسابقات بین المللی دهه فجر در  سال 1383
  • مقام دوم مسابقات بین المللی دهه فجر در سال 1384
  • مقام سوم مسابقات بانوان کشورهای اسلامی در سال 1384
  • مقام ششم مسابقات آسیایی تایلند در سال 1384

روح الله موقری

روح الله موقری از پرتلاش ترین و با استعدادترین ورزشکاران اردبیل و فعال در رشته وزنه برداری جانبازان و متولد سال 1362 در اردبیل می باشد. از جمله عناوین مختلف این ورزشکار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقام سوم مسابقات جوانان کشور در سال 1381
  • مقام اول مسابقات استانی اردبیل در سال 1384
  • مقام اول مسابقات بین المللی آسیا اقیانوسیه در کشور مالزی در سال 1384

علی اشکانی

یکی از ورزشکاران اردبیل که در رشته کشتی فرنگی فعالیت می کند و عناوین مختلفی را برای کشور کسب کرده است علی اشکانی می باشد. علی اشکانی مدال های مختلف و متنوعی را برای کشور کسب کرده است. از جمله مدال های این ورزشکار اردبیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدال طلای مسابقات گزینشی المپیک فرانسه در سال 1379
  • مدال برنز مسابقات گزینشی المپیک در ازبکستان در سال 1383
  • مدال برنز مسابقات جام نیکولای پتروف در کشور بلغارستان در سال 1383
  • مدال نقره مسابقات جام پیتالانسکی در کشور لهستان در سال 1384
  • مدال طلای مسابقات بزرگسالان آسیا در کشور چین در سال 1384
  • مقام اول مسابقات المپیک دانشجویان جهان در ترکیه در سال 1384
  • مقام دوم مسابقات بزرگسالان جهان در کشور مجارستان در سال 1384

جمع بندی برترین ورزشکاران اردبیل

در این مقاله لیست برترین ورزشکاران اردبیل را مورد بررسی قرار دادیم. معروف ترین ورزشکاران اردبیل علی دایی، حسین رضازاده می باشند که دارای شهرت جهانی زیادی می باشند و در بین ورزشکاران کشورهای دیگر نام های کاملا آشنایی دارند. کریم انصاری فرد و سعید علی حسینی نیز شهرت زیادی دارند و دارای افتخارات و مدال های جهانی می باشند.

از دیگر ورزشکاران اردبیل که مدال های متنوع جهانی و آسیایی دارند را در ادامه مقاله نام بردیم. این ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی از جمله دو و میدانی و پرتاب دیسک و … دارای مدال می باشند اما این رشته ها از محبوبیت زیادی برخوردار نیستند و به همین دلیل ورزشکاران این رشته علی رغم کسب بزرگترین افتخارات و رنگین ترین مدال های جهانی بازتاب زیادی در رسانه ها نداشته اند. اما شایسته بود که ما به این افتخارات ورزشی اردبیل و کشور بپردازیم.

ثبت پاسخ