اردبیل گردیسرعین

طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت

طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت | راز خوشمزگی آش دوغ سرعین اصیل
اگر به دنبال آموزش آش دوغ اردبیل می باشید، در این مقاله طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت اصیل و خوشمزه را آورده ایم.
1.4kviews

اردبیل شهری بزرگ با فرهنگی آغشته به سنت های قدیمی و غنی ایرانی می باشد. اردبیل غذاهای سنتی متنوعی دارد که در ایران منحصر به فرد است. یکی از غذاهای ایرانی اصیل اردبیل و سرعین که طرفداران زیادی دارد آش دوغ اردبیل است. آش یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که انواع متنوعی دارد. آش دوغ در اردبیل به اشکال متفاوتی درست می شود که به دلیل طعم و بوی عالی، معروف شده است. آش دوغ اردبیل می تواند بدون گوشت و یا با گوشت پخت شود. ما در این مقاله قدم به قدم به توضیح طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت پرداخته ایم.

آش دوغ اردبیل از حبوبات، غلات، سبزی تازه مخصوص و لبنیات درست می شود و علاوه بر طعم بی نظیر، سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین هاست. زمان آماده سازی آش دوغ اردبیل حدود 30 دقیه و زمان پخت کامل آن حدود 2 ساعت می باشد. در این مطلب، دستور پخت آش دوغ اردبیل برای 6 نفر را ارائه داده ایم. آش دوغ به عنوان پیش غذا یا میان وعده درست می شود.

اگر به آش دوغ اصیل سرعین اردبیل علاقه دارید، در انتهای مقاله نکات طلایی برای خوش طعم و عطر کردن آش دوغ را ارائه داده ایم. عکس آش دوغ اردبیل را در زیر مشاهده می کنید. با طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت با ما همراه باشید.

برای آشنایی با مکان های دیدنی، فرهنگ اصیل و اخبار اردبیل روی لینک زیر کلیک کنید.

اخبار اردبیل

مواد لازم برای پخت آش دوغ اردبیل

مواد لازم جهت پخت آش دوغ اردبیل برای 6 نفر

مواد اولیه آش دوغ بسیار مهم است. به عنوان مثال آش دوغ را می توان با برنج غیر ایرانی و سبزی فریز شده نیز درست کرد، اما اگر از مواد اولیه تازه و با کیفیت در آش دوغ اردبیلی استفاده کنیم، عطر و طعم نهایی غذا خیلی بهتر می شود. در جدول زیر مواد لازم برای پخت آش دوغ اردبیل برای 6 نفر آمده است.

برنج ایرانی 1 پیمانه
نخود پخته 1.5 پیمانه
سبزی آش نیم کیلو
دوغ محلی 2 لیتر
ماست پر چرب 2 لیتر
پیاز و سیر رنده شده به مقدار لازم
تخم مرغ 1 عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم

در برخی از رسپی ها برای آش دوغ از کوفته قلقلی نیز استفاده می شود اما در این مقاله ما طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت را آموزش می دهیم. در ادامه آموزش آش دوغ با اولین مرحله یعنی نحوه آماده سازی مواد اولیه آش دوغ با ما همراه باشید.

بهترین آش دوغ اردبیل و سرعین اصیل در رستوران های اردبیل توسط آشپزهای سنتی پخته می شود. اگر سری به اردبیل می زنید حتما آش دوغ را در رستوران های اربیل امتحان کنید. برای آشنایی را رستوران های اردبیل روی لینک بهترین رستوران اردبیل کلیک کنید.

آماده‌سازی مواد اولیه برای تهیه آش دوغ

برای اینکه یک آش دوغ اصیل و خوشمزه داشته باشید، باید مواردی را از قبل در طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت رعایت کنید. قبل از شروع به پخت آش دوغ باید مواد اولیه در طرز تهیه آش دوغ را آماده کنید. آماده سازی یعنی اینکه اصولا نباید این مواد را مستقیم در قابلمه آش بریزید و باید از قبل اقداماتی روی آنها انجام دهید. یکی از این اقدامات آماده سازی سبزی مخصوص آش دوغ است. سبزی آش دوغ شامل گشنیز، ترخون، شوید و تره است. اگر از سبزی آش یخ زده استفاده می کنید، سبزی را بدون اینکه منتظر شوید یخ آن باز شود، در قابلمه بیاندازید تا سبزی طعم خود را در فرایند آب شدن یخ از دست ندهد.

همچنین قبل از پختن آش، نخود و برنج باید خیسانده شوند. نخود را از شب قبل در آب بگذارید و برنج را نیز دو ساعت قبل از شروع به پخت آش بخیسانید تا هم پخت آنها سریع تر شود، هم بافت غذا بهتر شود و هم اینکه هضم غذا راحت تر باشد.

طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت

طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت

حالا نوبت به نحوه درست کردن آش دوغ اردبیل می رسد. در این بخش مرحله به مرحله به توضیح طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت می پردازیم. مراحل را با دقت و دقیق انجام دهید تا در نهایت آش دوغ اردبیل شما کاملا مانند آش دوغ اصیل و سنتی اردبیل و سرعین خوش عطر و بو شود.

خیلی از خانم ها آش دوغ اردبیل نی نی سایت را در اینترنت جستجو می کنند تا تجربیات بقیه در مورد این آش را بدانند. ما در این مقاله تمام نکات پختن آش دوغ اصیل اربیل را آموزش داده ایم. با مراحل طرز تهیه آش دوغ ساده با ما همراه باشید.

رستوران های اردبیل غذاهای محلی به خصوص آش دوغ را به اصیل ترین روش پخت می کنند. یکی از این رستوران ها کافه پل اردبیل است. برای آشنایی با این رستوران گردشگری و زیبا روی لینک کافه پل اردبیل کلیک کنید.

پختن نخود آش دوغ ادربیل

قدم اول، پختن نخود آش دوغ

ابتدا نخودهایی که از شب قبل خیس خورده اند را با آب سرد می شوییم و داخل قابلمه می ریزیم. به قابلمه به مقدار لازم آب اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا پخته شوند.

قدم دوم، اضافه کردن برنج به آش دوغ

در این مرحله در یک قابلمه جدا برنج خیسانده شده را به همراه مقدار کافی نمک و 2 الی 3 لیوان آب حرارت می دهیم تا برنج نرم شود. برنج پخته شده را به نخودها اضافه می کنیم.

قدم سوم، اضافه کردن سبزی آش دوغ اردبیل

سبزی آش را به اندازه متوسط و نه خیلی ریز خرد می کنیم و آن را به همراه کمی نمک به قابلمه اضافه می کنیم. اضافه کردن نمک برای خوشرنگ کردن سبزی در فرآیند پخت است. در این مرحله نباید درب قابلمه را بگذاریم، زیرا آش بد رنگ می شود.

اضافه کردن دوغ به آش دوغ

قدم چهارم، اضافه کردن دوغ و ماست به همراه تخم مرغ

پس از گذشت نیم ساعت از پخت سبزی در قابلمه، ماست و دوغ را همراه با هم زدن محتویات قابلمه، به آرامی به آن اضافه می کنیم. بهتر است از دوغ ترش محلی استفاده کنید تا طعم آش دوغ کاملا شبیه آش دوغ اصیل اردبیلی شود. برای اینکه آش بعد از اضافه کردن دوغ به اصطلاح نَبُرد، می توانید از یک تخم مرغ استفاده استفاده کنید. تخم مرغ را داخل دوغ بشکنید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود و سپس آن را داخل قابلمه بریزید.

اضافه کردن فلفل سیاه به آش دوغ

قدم پنجم، اضافه کردن نمک و فلفل سیاه به آش دوغ

بعد از 15 دقیقه که از اضافه کردن دوغ گذشت، فلفل سیاه و نمک به غذا اضافه می کنیم.

آماده کردن پیاز و سیر

قدم ششم، آماده سازی پیاز و سیر و نعنا سرخ شده

همزمان با پختن آش باید پیاز و سیر را به همراه نعنا در ماهیتابه سرخ کنیم. در پایان بعد از ریختن آش در کاسه، پیاز سرخ شده و سیر سرخ شده را به عنوان تزیین آش دوغ اردبیل به آن می افزاییم.

نکات مهم در آموزش آش دوغ

نکات مهم در بهبود رنگ و طعم آش دوغ اردبیل سرعین

تا اینجای کار طرز تهیه آش دوغ  اردبیل بدون گوشت را آموزش دادیم. در ادامه مقاله نکاتی که برای خوشمزه تر کردن آش دوغ اردبیل و داشتن یک آش دوغ اصیل به آن نیاز دارید را آورده ایم.

  • برای داشتن یک آش دوغ اردبیل اصیل و خوش طعم تر کردن آش دوغ اردبیل می توانید از برگ سیر و اسفناج نیز در سبزی آش استفاده کنید.
  • در صورتی که قصد دارید در آش دوغ از سیر خشک استفاده کنید، حتما آن را قبل از اضافه کردن به قابلمه به همراه نمک بکوبید.
  • آش دوغ اصیل سرعین و اردبیل رنگ سفید کرم دارد و نباید از زردچوبه در آن استفاده شود.
  • به جای برنج می توان از بلغور پخته در آش دوغ استفاده کرد.
  • به جای نخود می توان از لوبیا یا لپه استفاده کرد.
  • آش دوغ باید دائما هم بخورد تا نبرد و درست کردن یک آش دوغ عالی نیاز به صبر و حوصله دارد.
  • در سبزی آش خود از جعفری استفاده نکنید، زیرا طعم واقعی آش دوغ اردبیل را از بین می برد.
  • اضافه کردن ماست پرچرب به آش دوغ اختیاری است و دوغ به تنهایی کافی است.
  • برای از بین بردن طبع سرد آش دوغ از فلفل سیاه بیشتری استفاده کنید.
  • برنج آش دوغ باید ترجیحا نیم دانه و ایرانی باشد.
  • کالری آش دوغ اردبیل می تواند با اضافه کردن دوغ کم چرب و حذف ماست پرچرب کاهش یابد.
  • راز خوشمزگی آش دوغ استان اردبیل اضافه کردن چند حبه سیر رنده شده به آش است.

سوالات متداول

ترکیب سبزی آش دوغ ترکی چیست؟
ترکیب سبزی آش در طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت تره، شوید و گشنیز است. توصیه می کنیم از جعفری استفاده نکیند تا طعم اصیل آش دوغ حفظ شود. ضمن اینکه اضافه کردن برگ سیر و اسفناج می تواند طعم آش را بهتر کند.
در طرز تهیه آش دوغ آذری از چه حبوباتی استفاده می‌شود؟
برای تهیه آش دوغ سرعین اردبیل از نخود استفاده می شود و گاهی از لوبیا سفید و لپه نیز می توان به جای نخود استفاده کرد.
آیا استفاده از ماست در دستور پخت آش دوغ اردبیل ضروری است؟
خیر دوغ کافی است. اگر دوغ محلی باشد طعم بهتری به غذا می دهد و بهتر است در دوغ یک تخم مرغ بشکنید و خوب هم بزنید تا آش نبرد.

4 نظر

  1. سلام، ببخشید سبزی آش دوغ اردبیل دقیقا چی باید داشته باشه که مثل آش دوغ بیرون بشه و اینکه تو دستور پخت آش دوغ اردبیل با گوشت و طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت سبزی ها فرق دارن؟

    1. نکته مهم در سبزی آش دوغ اردبیل بدون گوشت اینه که اگر سبزی آش شما جعفری داشته باشه طعم آش شما خیلی جالب نمیشه. ضمن اینکه اگر کمی برگ سیر به سبزی آش اضافه کنید طعم خیلی بهتری می گیره. سبزی آش دوغ بدون گوشت و با گوشت همین نکته رعایت بشه.

  2. سلام. ببخشید چیکار کنم آش دوغم نبره. من مقاله طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت رو خوندم گفته باید دائم هم بزنید. راه دیگه ای نداره که دائم سر گاز نباشیم و دوغ نبره؟

    1. اگر یک عدد تخم مرغ در دوغ بشکنید و خوب هم بزنید و بعد آرام آرام دوغ رو به آش اضافه کنید خیلی احتمالش کمتره که ببره. البته تو مقاله طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت هم این نکته توضیح داده شده و جهت یادآوری حتما این نکته رو رعایت کنید. البته آش دوغ در هر صورت هم زدن زیاد لازم داره.

ثبت پاسخ